ASUS Xonar U7 teszt

<-- vissza

Ebben a cikkben olyan részletességgel, és megközelítésből fogom bemutatni ezt a hangkártyát, és a legtöbb külső hangkártyákra vonatkozó jellemzőket, ahogyan semelyik cikkben, tesztben nem írnak sajnos. (legalább is én nem láttam még ilyet)

Miért kell ez nekem?

Az egész történet ott kezdődött, hogy mivel már bő 4 éve készítek a lehető legjobb minőségben hangfelvételeket, ezért úgy döntöttem ideje lenne egy kicsit még javítani a minőségen, de leginkább többféle változatosabb felvételeket készíteni nem csak otthonról az ablakból. Így hát e cikk megírása előtt egy évvel elhatároztam, hogy neki állok gyűjteni pénzt egy külső hangkártyára, alapvetően két okból. Az egyik, hogy azt hallottam, hogy a külső kártyák nem szedik össze a gépházból a zajokat (amire szerencsére biztosan állíthatom, hogy igaz), a másik döntő ok pedig az, hogy laptopra tudjam csatlakoztatni, így bárhol tudok készíteni legalább olyan jó felvételeket, mint eddig otthonról. Így hát kezdetét is vette a szokásos "nézzük, mi van és keressünk valami lehető leginkább az igényeimre szabott terméket" keresés.

Mik a lehetőségek?

Akkoriban egy Creative SB X-Fi Surround 5.1 USB kártyát találtam megközelítőleg 15 ezer forintos árban, 24 biten 96 kHz-es mintavételezéssel tudott 100 dB jel-zaj aránnyal. Creative Sound Blaster Na most, hogy érthető legyen mihez képes kell / kellett mérlegelnem, az alaplapi hangkártya 16 biten, 192 kHz-en, 106 dB-es értékekkel tud hangot rögzíteni a vonalbemeneten (Realtek ALC889 hangkártya). A 24 bit jól hangzik, a 96 kHz, és a 100 dB még elmegy. Nem sokkal jobb, de nem is rossz. ASUS Xonar U7 A gond csak az volt, hogy mire összegyűlt a pénz (2013 nyara környékén) már rég nem volt kapható. Ekkor kénytelen voltam egy újat kiválasztani, és így jutottam el az ASUS Xonar U7-eshez. 24 bit, 192 kHz, 114 dB értékek mellet úgy gondoltam, ez azért már igen komoly lesz nekem, és jóval jobb minőséget ad, mint az integrált. Egyedül csak az piszkálta a szemem, hogy a frequency response, azaz a frekvenciatartományra 10Hz~46kHz-et írnak, amin egy kicsit elgondolkoztam, de gondoltam ebből nagy baj nem lehet, hisz a mikrofonom hangrögzítési tartománya kb. 50 kHz-ig terjed, így nem veszíthetek semmit. Ez azért nem teljesen így van, de majd lejjebb a teszteknél ennek a paraméternek a jelentése tökéletesen látszani fog, és ki is térek rá.

Jönnek a csalódások...

Szóval telt az idő, és 2014 tavaszára össze is gyűlt az a nem titkos 25 ezer, amiből végül 28 lett, de bíztam benne, hogy nem okozhat csalódást. Aztán mikor megkaptam, kezdetét vette az alapos tesztelés, jobb-e, vagy legalább nem rosszabb-e az integráltnál. Először a minőséggel kezdtem, mennyire zajos, és tiszta, mekkora a dinamikatartománya, és így tovább. Nos, alig 2 óra eltelével, már is azonosítottam az első negatívumot, ami még nem nagy baj, de nem előnyös, ez pedig a dinamikatartomány. Mindent úgy csináltam, ahogyan azt az integrált hangkártyánál tettem. Fogtam egy hangszórót, és 1 kHz-es szinusz hangot adtam ki elé tartva a mikrofont kb. fél méterre. Itt most nem számít a "szabványos" 1 méteres távolság, mert itt csak az a fontos, hogy minél tisztábban és hangosabban keltsek hangot a mikrofonba. Aztán addig erősítettem a hangot amíg a teljes kivezérlést nem mutatta a szoftver (WavePad), majd visszajátszva FFT grafikont szemlélve ellenőriztem mikor következik be a torzítás.
ASUS Xonar U7
Itt az a lényeg, hogy úgy kell beállítani az erősítést, hogy az akkor kezdjen el torzítani, azaz akkor vágja le a jelet, amikor az a teljes skála tetejéig elér. Ez meg is történt csak, hogy ezt nem hagyhatjuk ennyiben. Meg kell vizsgálni, hogy ha visszaveszünk a hangerőből, akkor is ugyan ott fog-e levágni a tetején, vagy hamarabb, mert az alaplapinál, ha visszaveszek kifejezetten sokat nyerek a dinamika terén egy határig, mert alatta már a torzítás is halkul a jellel együtt. Sajnos nem úgy jártam, mint az integrálttal, ugyan is hiába lett halkabb a felvétel, ha a torzítási határ is ugyan annyival csökken, vagy is nem nőtt a dinamikatartomány. Lényeg, hogy 12,1 dB-el hangosabb felvételeket tudok készíteni az U7-essel. Csak egy szerencsém van, hogy a 24 bit-es felvételek dinamikatartománya állítólag 144 dB értéken van, így a ha a mikrofonom erősítése a legalacsonyabb 5 dB-es fokozaton van, vagyis szinte nem is erősít, akkor a kapott ~110 dB-es dinamikatratományomon nem keletkezik torzulás. Szóval lényegében túl sokat erősít vonalbemeneten az U7, ezért alacsonyabb erősítést kell állítanom az előfokon, így alacsonyabb jel jut a hangkártyába, ennek következtében megnő a környezeti zaj behatása, meg a kártyáé is.

Haladjunk is tovább a következő kellemetlenségre. Ez pedig a fentebb említett 10Hz~46kHz frekvenciatartomány. Az előbb említettem, hogy vissza kell vennem az erősítésből egy fokozatott a túl nagy erősítés miatt, mert alacsony a dinamikatartomány. Itt jön a következő probléma. ASUS Xonar U7 Attól, hogy alacsonyabb jelszintet adok az U7 vonalbemenetére egy nagyon csúnya dolog történik. Mivel az említett frekvenciatartomány 46 kHz-ig terjed attól, hogy kisebb jelet kap, az e feletti frekvenciatartományon fokozatosan növekszik a zaj. Vagyis ha eljutok 90 kHz-ig (180 kHz mintavétel), ott már akkora a zaj mintha 15 dB-el nagyobb erősítésre kapcsoltam volna a mikrofon előfokát. Ennek hátrányát eddig egyetlen hangfelvételen tapasztaltam, a láncfűrészes hangfelvételemen, ami nagy meglepetésemre 65 kHz feletti hangokat is rögzített, ezért került feltöltésre 192 kHz-es mintavételezéssel, mert 8x-os lassításban szépen lehet hallani a lánc hangján, hogy eltompul, ha átkonvertáljuk 96 kHz-re a felvételt, így valamivel tisztább a lassított hang 192 kHz mintavételezésnél.

És jött a harmadik kedvencem, még pedig, hogy nem lehet kikapcsolni a mikrofon némítását a hangszórókra, hogy közvetlenül vissza haljam amit a mikrofon felvesz. Persze megoldható a dolog, nagyon nehezen, ha az adott program tudja ezt (Sony Vegas Pro). Na és akkor itt jön mindennek a teteje, az ASIO!
Máig nem értem miért szidja mindenki az integrált hangkártyákat, pedig az én alaplapomon van a bizonyíték, (GA-990XA-UD3) hogy kiváló minősége van, legalább is az enyémnek, mert néztem már más alaplapokat, és tényleg vannak rosszabbak ennél, és sajnos egyre inkább csak azokat gyártják, csak tudnám miért? Azt viszont kifejezetten nem értem, hogy miért állítják azt fórumokon, de még tesztekben is, hogy egy integrált hangkártyának a késleltetése nagyon nagy. A nagyon nagy alatt több mint fél másodpercet értenek, ez ugye akkor nagyon rossz, ha vissza szeretnénk hallani a saját hangunkat a fejhallgatóban éneklésnél. És mindenki isteníti az ASIO szabványt, mert az akár 4 ezred másodperces késleltetést teszt lehetővé, ami kimagaslóan alacsony, mert minél kevesebb a késleltetés, annál hamarabb halljuk vissza a hangunkat, és az úgy nem zavaró. Nos, sokaknak nagy meglepetést fogok okozni, ugyan is egy integrált hangkártyánál, ha kikapcsoljuk a mikrofon, vagy vonalbemenet némítását, nem fogjátok elhinni, a késleltetés abszolút 0!
0 ezred másodperc, vagy is egyáltalán nincs, hogy ezt honnan tudom? Piszkosul egyszerű kipróbálni. A mikrofonhoz közeledve kell beszélni és közben fejhallgatón visszahallgatni a mikrofont, és figyelni, észlelünk-e visszhangzást. Mert van egy bizonyos hangerő, amin ez tisztán kivehető még 4 ezred másodpercen is. Nagy meglepetésemre ezt nem tapasztaltam az integrált kártyánál, viszont ha az U7-es hangját visszahallgattam a Sony Vegas Pro segítségével, mert anélkül nem lehet az U7 driverével, és az ASIO-t beállítottam 4 ms-ra, hát nem azt vettem észre, hogy erősen visszhangzik? De.
Úgyhogy szomorú tényként kellett megállapítanom, hogy egy külső hangkártya ASIO-val sokkal rosszabb képességekkel bír, mint egy integrált hangkeltő. Kevesebb lehetőség, és ha nem is minden téren...
Persze a hardver, és annak a hangminősége igen jónak tűnik, mivel intenzív impulzusokra nem generál mellékes recsegő hangzást, de azért egy picivel lehetne jobb.

Úgyhogy végeredményként csak annyit ajánlanék mindenkinek, hogy a lehető legjobb integrált hangkártyával rendelkező alaplapot válassza ki, ha teheti, mert sokkal többet tudnak, mint egy külső. (funkcionalitásban legalább is) Ja és azt meg sem említettem, hogy az alaplapi hangkeltők egyszerre több bemenettel rendelkeznek, és még össze is lehet keverni egybe a hangjukat. Ilyet egy külső kártya 50e alatti értékben nem tud. Egyáltalán az ennél drágábbak tudnak ilyet? Hát nem lepődnék meg, ha nem.

2022-es update:
Egyetlen egy pozitívum azért van, a hangminősége a mai napig kristálytiszta minden fronton. Míg az alaplapi hajlamos recsegni, ez nem. Persze hab a tortán, hogy gyárilag hibás a kártya vezérlő chip-je, és kb. 2 év használat után bedöglik. Pontosabban hideg állapotban nem működik, ezért fel kell melegíteni. :/

készült: 2014. május