Bevezető, avagy honnan indult az egész...
1-2 éve, mikor sorra fedeztem fel a youtube videó készítőket,
egyre gyakrabban láttam milyen mikrofonokkal dolgoznak.
Az esetek többségében puska mikrofonokat használnak.
Ez annyi tesz, hogy van egy kondenzátor mikrofon, ami egy megközelítőleg 10 cm
hosszú nyitott cső egyik végén helyezkedik el.
Dinamika tartományuk, érzékenységük kifejezetten jónak mondható, azonban
van egy nagy hibájuk.
Mivel egy csőben van elhelyezve egy mikrofon, hogy irányított karakterisztikája
legyen (vese), ennek egy kellemetlen velejárója a mély hangok igen
erős 10-15dB kiemelése.
Persze ezt mindenki természetesnek veszi, és meg is van a maga hangulata, benyomása,
de egyáltalán nem nevezném jónak.
Persze léteznek magasabb minőségű, más kialakítású típusok is, mint például
sztereó változatok, azonban ezek még mindig nem tudnak egy valamit.
Igazi, valódi sztereó hangot rögzíteni.
Sajnos a piacon nem található egy olyan DSLR mikrofon sem, amelyik olyan hangképet adna,
amiből kihallható a tér, a mélység, mi merre van.
Nyilván ez a vesekarakterisztika alkalmazása miatt van.
A mikrofonok egymás mellett vannak, és 45 fokos szögben oldalirányba néznek.
Részben ezért is vágtam bele 2009-ben a
mikrofon építésbe,
ami 2-3 év alatt majd, hogy nem elérte a csúcsát minőségben.
Ugyan is kialakításban, kezelésben, szinte semmit nem sikerült fejlesztenem.
Itt az ideje!
Miről is van szó?
Mivel árban számomra megfizethetetlenek ezek a mikrofonok, és még térhangzásban
se hozzák, amit elvárok, ezért úgy döntöttem, ideje egy új kialakítású, de a tőlem
megszokott minőséget garantáló igazi sztereó mikrofon elkészítésének.
Az elképzelés jól indult.
Először építettem egy nagyon fapados, bizonytalan, majd hogy nem széteső darabot.
A hangkép rendben volt, csak a kialakítás nem éppen stabil.
Aztán 2015 nyarán elkészültem a mostani darabbal, a 2.0-ás verzióval.
Teljesen nyomtatott áramköri lemezekből összeforrasztva.
Stabil, szétszerelhető, kifejezetten jól bírja a használatot, azonban
hiányzik róla egy erősítő fokozat.
Nem hittem volna, de tényleg sokat segít egy beépített erősítő, mert általában
a felvevő eszközök mikrofonerősítő áramkörük nagyon szegényes, gyenge.
Főleg ha Canon DSLR mikrofonbemenetről van szó!
(Dinamikátlan, nem részlet gazdagok egyes hangok. pl: Zsolnaynál az autók)
A kialakítása jól látható a képeken. Van egy függőleges lemez, ami távol tartja a mikrofont a kamerától, hogy az ne legyen útban. Majd vízszintesen egy lemez, ami 20cm távol tartja egymástól a két mikrofont. Ebben rejlik a különlegessége, hogy fej távolságban vannak egymástól, és még persze a mikrofonok rajta vannak egy kis, 4x5cm-es lemezen, ami egyrészt tartja a kapszulákat, másrészről elfedi az ellenkező oldalról érkező közép-magas frekvenciákat. Mellesleg kapott egy szélzaj védőt, amit hangfalakon a hangszórók eltakarására használnak. Ez egy szövetanyag, ami a hanghullámokat jól átengedi, viszont a szelet közepesen jól felfogja.
Problémák, hibák, hiányosságok
Sajnos az elektret mikrofon, amit műszaki boltban be tudok szerezni,
már nem ugyan az a típus, mint a régi, amit a
hangfelvételek elkészítéséhez használok.
Ezt egy nagyon kellemetlen hibából tudom, ami a környezeti elektromos zajokra
való erős érzékenységéből, vagyis a belső árnyékolás hiányából adódhat.
Egyszerű példa: íróasztali lámpa közelébe tartom a mikrofont, hiába
van árnyékolt vezetéke, a hálózati 50Hz elképesztő jelerősséget ölt.
Ellenben a régi mikrofonnal,
hiába tolom bele a lámpába, semmi 50Hz-re hasonlító zúgás nem keletkezik a felvételen!
Szóval van egy nagyon erős interferencia probléma.
Az oldal alján található videóból a tűzijáték felvételeknél ez erősen hallható,
bár egy tisztáson voltam, több tíz méterre minden féle vezetékektől,
így is volt mit összeszednie.
Persze ez az állvánnyal való árnyékolás esetén megszűnik, de a vasútnál
ez kezelhetetlen mértékeket öltött.
Annyira, hogy a leggyengébb jelszintre állítva is teljes kivezérlést produkált.
Persze megoldottam végül ezt a problémát a megfelelő helyszínnel, de javításra szorul.
Van azonban egy másik hibája is, a belső zörgés. Bármilyen mozgást végzek a kamerán, záridő tárcsát elforgatom, vagy csak mozgatom a kezem a vázon, minden kis súrlódás behallatszik. Talán ez az egyik legnehezebben orvosolható probléma, de folyamatosan állok elő új megoldásokkal.
Fejlesztések, és a továbbiak
Mint már felsoroltam, van két hibája a szerkezetnek.
Zörög, érzékeny az elektromos zavarokra, és nincs erősítője.
Ezeket fogom pótolni a 3.0-ás verzióban.
A teszt megírásakor már a szerkezet fele készen áll.
Lesz egy doboza, amit a kamerára a vaku helyére be lehet csúsztatni.
Ebben a dobozban lesz az áramkör, és az elem (9V).
Előre láthatóan a mikrofon térhallásán is javítani fogok.
Kap egy hátulról érkező hangblokkolót, ami egyben az elölről érkező hangokat
kissé fel is erősíti, mint ahogyan oldalirányban teszi.
Terveim szerint 2016 végére fogok elkészülni az új mikrofonnal készített
összeállítással, és teszt, tapasztalatokkal.
Addig is fejlesztek rajta, és itt hallgathatjátok meg mit tud:
készült: 2016. március